Hoe wordt een leegstaand warenhuis weer onderdeel van de stad?
In het bruisende centrum van de stad Groningen, pal aan de Grote Markt, heeft De Zwarte Hond in opdracht van vastgoedontwikkelaar MWPO het oude warenhuis van de V&D getransformeerd in het Groot Handelshuis. Nadat V&D in 2016 failliet ging, bleek het enorme, modernistische warenhuis uit 1958 niet meer te verhuren.
In het nieuwe ontwerp is het introverte, gesloten karakter van het gebouw opengebroken door het volume in tweeën te delen en ramen in de gevel te plaatsen. Deze ingrepen bevorderen de toegankelijkheid van het gebouw en zorgen voor een gezonde werkomgeving. In de vrijgekomen ruimte tussen de twee bouwvolumes bevindt zich de lobby, een groot atrium dat tot in de vijfde verdieping reikt en waardoor daglicht tot in het hart van het gebouw naar binnenstroomt. De lobby is bereikbaar aan de marktzijde met een nieuwe monumentale, centrale marmeren trap.
Het nieuwe ontwerp bouwt ook voort op de bestaande structuur. De draagconstructie en voormalige, ritmische grid van de gevelindeling is behouden. Ook behoudt het mozaïek van Louis van Roode haar prominente plek in de gevel en het kenmerkende patroon is terug te vinden op de nieuwe gevelpanelen. Met kozijnen die in profiel en kleur aansluiten bij het karakter van de jaren 50 wordt een laatste knipoog gegeven aan de historie van het gebouw.
In het programma van het handelshuis staat diversiteit centraal. Op de begane grond verdieping bevindt zich een supermarkt en de daar bovenliggende vier verdiepingen worden gebruikt als dynamische, flexibele werkplekken. In de kelder bevindt zich een grote fietsenstalling. Hier kunnen diverse bedrijven, een supermarkt, flexwerkers en de bezoekers van de Grote Markt hun intrek in maken.
Groot Handelshuis Groningen
In het bruisende centrum van de stad Groningen, pal aan de Grote Markt, heeft De Zwarte Hond in opdracht van vastgoedontwikkelaar MWPO het oude warenhuis van de V&D getransformeerd in het Groot Handelshuis.
Nadat V&D in 2016 failliet ging, bleek het enorme, modernistische warenhuis uit 1958 niet meer te verhuren. In het nieuwe ontwerp is het introverte, gesloten karakter van het gebouw opengebroken door het volume in tweeën te delen en ramen in de gevel te plaatsen. Deze ingrepen bevorderen de toegankelijkheid van het gebouw en zorgen voor een gezonde werkomgeving.
In de vrijgekomen ruimte tussen de twee bouwvolumes bevindt zich de lobby, een groot atrium dat tot in de vijfde verdieping reikt en waardoor daglicht tot in het hart van het gebouw naar binnenstroomt. De lobby is bereikbaar aan de marktzijde met een nieuwe monumentale, centrale marmeren trap. Het nieuwe ontwerp bouwt ook voort op de bestaande structuur. De draagconstructie en voormalige, ritmische grid van de gevelindeling is behouden.
Ook behoudt het mozaïek van Louis van Roode haar prominente plek in de gevel en het kenmerkende patroon is terug te vinden op de nieuwe gevelpanelen. Met kozijnen die in profiel en kleur aansluiten bij het karakter van de jaren 50 wordt een laatste knipoog gegeven aan de historie van het gebouw. In het programma van het handelshuis staat diversiteit centraal.
Op de begane grond bevindt zich een supermarkt en de daar bovenliggende vier verdiepingen worden gebruikt als dynamische, flexibele werkplekken. In de kelder bevindt zich een grote fietsenstalling. Hier kunnen diverse bedrijven, een supermarkt, flexwerkers en de bezoekers van de Grote Markt hun intrek in maken.
data
- Locatie
- Groningen, NL
- omvang
- 10.000 m²
- Opdrachtgever
- MWPO
- Discipline
- Architectuur
- Programma
- Commercieel, Kantoren, mixed-use, Transformatie
- Periode
- 2020-2022
- Status
- Gerealiseerd
- Fotograaf
- Ronald Zijlstra