Hoe maak je een school duurzaam en speels?
Bestaande situatie
Aan de rand van het dorp Nieuwerbrug aan de Rijn als onderdeel van een dorpsuitbreiding komt de nieuwe basisschool voor alle kinderen uit het dorp. Om een soepele overgang te bieden tussen peuterspeelzaal, basisonderwijs en buitenschoolse opvang is gekozen om deze in de nieuwbouw samen te voegen in het Integraal Kind Centrum (IKC) De Brug. Zo kan er samen worden geleerd en gewerkt met één pedagogische visie.
Een duurzaam gebouw met een speels ontwerp
Voor het nieuwe schoolgebouw hadden het schoolbestuur en de gemeente een duidelijke duurzaamheidsambitie. Het gebouw moest geheel zelfvoorzienend zijn qua energieverbruik en zo veel mogelijk gebouwd zijn met bio-based materialen. Een belangrijke keuze hierin is de toepassing van een houten draagstructuur.
De gevel is afgewerkt met metselwerk in koppenformaat, omdat dit robuust is en lang meegaat. Hierdoor zal aan de buitenkant niet direct zichtbaar zijn dat het gebouw een houten constructie heeft, maar is de verrassing des te groter als je het gebouw binnenkomt. Aan de binnenkant zijn de houten spanten, tussenbalken en kolommen daarom zo veel mogelijk in het zicht gelaten.
Het dak is volledig begroeid en de zonnepanelen zijn vooral op het hoge volume van de sportzaal gepositioneerd. Met zijn groene daken sluit de school bovendien aan op de hoge duurzaamheidsambities en is het een zichtbaar voorbeeld hiervan in de wijk.
Omdat het gebouw midden op de kavel staat, wordt het aan alle kanten door groen omringd. Aan de noordzijde komt het groene entreeplein, aan de oost- en westzijde zijn speelgelegenheden voor de jongste en oudere kinderen. De gevel aan de noordzijde (dorpszijde) refereert met zijn kapvorm naar het dorpse karakter en heeft door de lichte curve een speels karakter gekregen. De zuidgevel (polderzijde) heeft een meer robuuste uitstraling en maakt van het gebouw een herkenbaar silhouet op afstand.
Samenwerking en multifunctioneel gebruik stimuleren
De kracht van het IKC is dat alle drie de partners op de huidige locatie al dicht bij elkaar zitten en elkaar daardoor goed kennen. Verbinding en samenwerking stimuleren we nog meer in het nieuwe gebouw door de verschillende partijen rondom één centraal hart te organiseren. Alle klaslokalen krijgen een overgangszone naar het hart om de rust en orde in de klassen te bewaren.
In het hart van het gebouw komt ruimte voor multifunctioneel gebruik zoals de leskeuken, bibliotheek en het podium. Door de gymzaal aan het hart te koppelen, kan het gebouw grotere festiviteiten huisvesten zoals een Sinterklaasintocht of gezamenlijk kerstdiner.
IKC De Brug
In het Integraal Kind Centrum (IKC) De Brug in Nieuwerbrug aan den Rijn zijn peuterspeelzaal, basisonderwijs en buitenschoolse opvang geïntegreerd. Het schoolbestuur en de gemeente hadden een sterke focus op duurzaamheid bij de ontwikkeling van het nieuwe schoolgebouw. Het doel was om het gebouw energieneutraal te maken en zoveel mogelijk gebruik te maken van bio-based materialen.
Een cruciale beslissing hierbij is het gebruik van een houten draagstructuur. Met groene daken sluit de school ook aan op de ambitieuze duurzaamheidsdoelen en dient het als een tastbaar voorbeeld binnen de wijk.
Het gebouw heeft een opvallend silhouet en staat centraal op het perceel, omringd door groen aan alle kanten. De noordgevel, met zijn dakvorm die knipoogt naar het dorpse karakter, heeft door zijn lichte kromming een speelse uitstraling gekregen. Aan de zuidzijde oogt de gevel robuuster, waardoor het gebouw een herkenbaar silhouet heeft, zelfs van een afstand.
Het IKC benadrukt zijn kracht door met dit nieuwe gebouw de samenwerking tussen verschillende partijen te versterken, met een centraal hart als spil. Elke klaslokaalzone wordt verbonden met dit hart om rust en structuur in de klassen te handhaven.
data
- Locatie
- Nieuwerbrug aan den Rijn, NL
- omvang
- 1.753 m²
- Opdrachtgever
- Gemeente Bodegraven-Reeuwijk
- Discipline
- Architectuur
- Programma
- Onderwijs
- Periode
- 2024
- Status
- In ontwikkeling
- Partners
- ICC, SWINN, Merosch