Neue Mitte Oberhausen

Oberhausen, D

Hoe creëer je een wijk die wordt gekenmerkt door handel op menselijke schaal? 

Oberhausen

Neue Mitte

Neue Mitte in Oberhausen heeft een ontwikkelingsgeschiedenis van meer dan 30 jaar, vooral gekarakteriseerd door de bouw van winkels en vrijetijdsvoorzieningen. Hoewel er op de korte tot middellange termijn nog enkele nieuwe toevoegingen in deze categorie aan de wijk zullen worden toegevoegd, lijkt het groeipotentieel uitgeput. Bovendien is de detailhandel al vrijwel volledig verschoven naar online.

Om van Neue Mitte een toekomstbestendige, gemengde en duurzame wijk te maken, is de ontwikkeling van woningen, onderzoek en hoogwaardige handel een topprioriteit. Er zijn vanuit stedenbouwkundig perspectief drie focusgebieden ontwikkeld om nieuwe kwalitatieve eisen aan de context te stellen.

Vanwege het supraregionale belang en de aantrekkingskracht van Neue Mitte zijn de openbare ruimte en met name de toegankelijkheid primair gericht op gemotoriseerd particulier vervoer. Met de integratie van wonen, onderzoek en hoogwaardige handel is het nodig om het ruimtelijk kader van dit ‘nieuwe centrum’ verder te ontwikkelen.

1990 vs 1998

Netwerken

Vergroening

Aanpakken

Diversifiëren 

Netwerken in de groene ruimte  

Openbaar vervoer, ankerpunten, adressen 

MIV en organisatie van parkeerplaatsen 

Gebruik en diversificatie 

Visie, strategie & leidende principes
Naast de straten, waar ook op de middellange termijn nog veel auto’s zullen rijden, wordt er een groenblauw parklandschap gecreëerd. Dit is ten eerste bedoeld voor fietsers en voetgangers, maar zal op strategische punten verbonden worden met de omliggende landschapsgebieden. Als een groeiend ruimtelijk netwerk worden niet alleen de nieuwe ontwikkelingen, maar ook grote delen van de bestaande gebouwen vervolgens met deze nieuwe systeemstructuur voor Neue Mitte verbonden.

Dit betekent dat in de toekomst alle belangrijke gebruiksfuncties en bouwkavels in Neue Mitte twee adressen zullen hebben: één aan het groenblauwe parklandschap en één aan de straat. Daarnaast worden vooral bestaande en nieuwe openbare vervoersdiensten, zoals bijvoorbeeld de nieuwe tramlijn in het oosten van Neue Mitte, geïntegreerd in het groenblauwe parklandschap. Dit creëert een goed alternatief voor de auto. Dat het nieuwe hoofdadres aan het groenblauwe parklandschap ligt, is nodig om dit soort hoogwaardige toepassingen succesvol te ontwikkelen, met name woningen in compacte, stedelijke en dichte typologieën.

Alle nieuwe ontwikkelingen en transformaties van bestaande gebouwen hebben als uitgangspunt de integriteit van open ruimte en gebouw. De open ruimte, maar ook gevels en daken, worden gedefinieerd als een gemeenschappelijk systeem waarin het gebruik van zonnepotentieel, het vasthouden van regenwater, de bescherming tegen zomerse hitte en vegetatie, en de bescherming van diersoorten en biodiversiteit worden gezien als integrale taken.

Groenblauw parklandschap voor fietsers en voetgangers 

Omgeving Ripshorster Stadtgarten 

Ontwikkelingsgebied Ripshorster Stadtgarten

Stadstuin Ripshorst
Voor de Ripshorster Stadtgarten is de bijzondere sfeer van het Riwetho landgoed, de beboste tuin en Lappkes Mühlenbach als uitgangspunt genomen. De bestaande ruderale vegetatie, planten die goed op plekken met afval of puin groeien, en de wilde begroeiing op het terrein van het voormalige fabrieksbouwbedrijf Maschinen und Anlagenbau GmbH Newag vormen een spannend contrast met het beschermde fabrieksgebouw.

Het fabrieksgebouw, de Newag-Halle, zal veel nieuwe functies vervullen. Dit kan variëren van lokale voorzieningen, kleinschalige bedrijven, tot een kinderdagverblijf en woningen in enkele van de nieuwe bouwvolumes aan de oostkant. Een groot aantal van de benodigde parkeerplaatsen kan ook in een deel van de hal komen. Tussen de Newag-Halle en een nieuw gebouw op de plek van het washuis wordt een klein buurtplein gecreëerd, dat tevens de hoofdontsluiting wordt van de Stadstuin Ripshorst. Kleine gebouwen vormen de overgang naar het Riwetho landgoed en in totaal kunnen hier 450-500 wooneenheden worden gebouwd.

Door maximaal behoud van bestaande begroeiing wordt een ecologisch waardevolle en autovrije wijk met vele gemeenschappelijke open ruimten gecreëerd. Op een paar uitzonderingen na zullen de gebouwen maximaal drie verdiepingen hebben.

Wijk met mogelijkheden, fietspad naar Essen

Uitzicht op de locatie 

Quartier der Möglichkeiten
Het Quartier der Möglichkeiten is een wijk die optimaal gebruik maakt van de bestaande ringbebouwing op de Brammenring. Er worden acht, bij voorkeur gemengde, bouwkavels gecreëerd met elk een bruto vloeroppervlak van ca. 15.000 tot 30.000 m2.

Bij de Brammenring hebben de bouwkavels een rustige bebouwing van vier tot zes lagen langs de weg. In de buurt van het centraal gelegen groenblauwe parklandschap ontstaat ruimte voor individuele gebouwen. Het spel van hoogtes en ontwerpopties van gebouwen worden gekenmerkt door een grote variatie en veel vrijheid om tegemoet te komen aan de individuele behoeften van toekomstige gebruikers en bewoners.

De ontwikkeling zal gefaseerd worden uitgevoerd op basis van individuele projecten en ontwikkelingsplannen voor elke bouwlocatie. Benodigde parkeerplaatsen worden ook per kavel voorzien in kleine buurtgarages of overdekte parkeerdekken op de begane grond. De binnenkant van de bouwkavels en adressen die uitkijken op het groenblauwe parklandschap moeten autovrij zijn.

Brammenring met zicht op het pand (rechts)

Zicht op de locatie

Gemengd gebruik Brammenring
Aan de zuidelijke rand van de staalfabriek Stahlwerk Ost wordt een nieuwe skyline van Neue Mitte gecreëerd tussen Brammenring en de spoorlijn Oberhausen-Essen. Deze is zowel op het noorden als zuiden, in de richting van de nieuwe tram- en spoorlijn. De skyline zal worden gekenmerkt door een spannende opeenvolging van gebouwen, hoogtepunten en doorkijkjes.

Verdeeld in maximaal vijf deelprojecten wordt er zowel verticaal als horizontaal een ensemble van gemengd gebruik gecreëerd. De nabijheid van het Fraunhofer Instituut voor Milieu-, Veiligheids- en Energietechnologie is ook bijzonder gunstig. Naast woningen en de nodige lokale voorzieningen is de bedoeling om vooral onderzoeksgerelateerde bedrijven aan te trekken.

Afhankelijk van het aantal en ontwerp van de hoogtepunten is het totale mogelijke BVO 50.000 tot 70.000 m2. De benodigde parkeerplaatsen worden bij voorkeur ondergebracht in een buurtparkeergarage met meerdere verdiepingen.

Neue Mitte Oberhausen

Neue Mitte Oberhausen beslaat een aanzienlijk gebied, met name rondom Stahlwerk Ost dat 11 ha groot is en nog eens 11 ha ten zuiden van de Ripshorster Strasse. Deze gebieden, evenals de talrijke bouwterreinen aan de Osterfelder Strasse en Essener Strasse in de directe omgeving van CentrO, zijn op korte termijn bestemd voor verdere ontwikkeling. Grote gebieden zijn al zeer goed ontsloten en kunnen architectonisch zonder verdere kosten worden ontwikkeld.

Om Neue Mitte verder te ontwikkelen tot een toekomstbestendige, gemengde en duurzame wijk, is de hoogste prioriteit het ontwikkelen van woningen, onderzoek en hoogwaardige handel. Door het supraregionale belang en de aantrekkingskracht van Neue Mitte zijn de openbare ruimte en in het bijzonder het toegangssysteem primair gericht op gemotoriseerd privévervoer. Met de integratie van wonen, onderzoek en hoogwaardige handel moet het ruimtelijk kader van dit 'nieuwe centrum' verder worden ontwikkeld. Tegelijkertijd is er de verplichting om het klimaat te beschermen en de noodzaak ons aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering.

Het kaderplan biedt de eerste concrete details voor drie deelgebieden (Quartier der Möglichkeiten, Ripshorster Stadtgarten, gemengd gebruik Brammenring), die de kernideeën voor de ontwikkeling van Neue Mitte vertalen in ruimtelijke en atmosferische modellen. Ze vormen de basis voor de eerste commercialisering en planningsvoorschriften.

details

Project
Neue Mitte Oberhausen
Locatie
Oberhausen, D
omvang
344 ha
Periode
Opdrachtgever
Stadt Oberhausen
Discipline
Strategie
Programma
Kantoren, Masterplan, Onderwijs
Status
Visie
Fotograaf
Flooer, De Zwarte Hond
Meer info
bd@dezwartehond.nl