Van ‘grote spoorzones’ naar grote maatschappelijke meerwaarde

“Kleine spoorzones worden grote spoorzones”, kopte Stadszaken.nl afgelopen dinsdag. In het artikel wordt op twee stationsgebieden in transitie ingezoomd: Schiedam en Hoofddorp. Deze “ongewoon grote opgaven van een overstijgende schaal” hebben niet alleen geld, maar ook expertise van buitenaf nodig om ze tot een succes te maken. Wat mooi dat wij aan beide projecten werken!

In Schiedam hebben we met de gemeente een kwaliteitsplan opgesteld om de ontwikkelingen in goede banen te leiden. Door brede eisen te stellen, profiteert heel Schiedam van deze ontwikkeling. Vervolgens hebben we dit uitgewerkt in de stedenbouwkundige visie zodat de onaantrekkelijke, ‘complexe’ omstandigheden in het gebied een fijnmaziger en prettiger stuk stad worden.

Voor het stationsgebied van Hoofddorp werkten we eerst aan een verdichtingsvisie en nu aan het ontwikkelkader. Hier streven we naar een levendig én leefbaar stationsgebied, waarbij we verdichten gebruiken als één van de manieren om tot een fijne, duurzame omgeving te komen waarvan breed geprofiteerd kan worden.

We werken graag aan stationsgebieden, juist omdat we daar de beste kansen zien om grote maatschappelijke opgaven in samenhang aan te pakken. Het gaat ons niet om kleine of grote spoorzones, maar vooral om een zo groot mogelijke meerwaarde! We hebben hier nog veel meer over te vertellen. Dat gaan we doen in een nieuwe editie van ons bookazine Out There. Blijf ons in de gaten houden als je hiernaar benieuwd bent.