CRP 4 Schiphol

Schiphol, NL

Hoe kan een parkeerhub bijdragen aan de energietransitie?

CRP 4 Schiphol

Met de transformatie van de voormalige parkeerplaats P4 realiseerde De Zwarte Hond de toekomstbestendige mobiliteitshub CRP 4 op Schiphol: een hyper-efficiënt servicecentrum van 60.000 m² waar vijf grote autoverhuurders samenkomen. Een centrale as vormt de ruggengraat van het ontwerp, met duidelijke adressen, slimme routing en gedeelde voorzieningen. Hierdoor kunnen voertuigen snel en efficiënt worden onderhouden, gewassen en klaargemaakt voor vertrek. Maar de Hub is meer dan een logistieke oplossing. Schiphol vroeg om een ontwerp dat niet alleen functioneel is, maar ook duurzaam en toekomstgericht. Daarom rust het ontwerp op drie pijlers: een multifunctioneel dak, landschappelijke inpassing en circulair bouwen. Het 17.000 m2 grote dak fungeert als energielandschap, met zonnepanelen en waterberging, en biedt ruimte voor toekomstige functies. Naast servicefaciliteiten biedt de locatie ook 1.500 m² aan kantoorruimte en 3.000 m² bedrijfsruimte. De hub is zorgvuldig ingepast in de omgeving, waardoor de utilitaire plek een hoogwaardige uitstraling en landschappelijke kwaliteit krijgt. Dankzij de modulaire en circulair opzet - met houten gevels en een demontabele staalconstructie - is het ontwerp flexibel en toekomstbestendig. Deze mobiliteitshub laat zien hoe infrastructuur kan bijdragen aan de energietransitie én aan een duurzame toekomst voor Schiphol.

data

Locatie
Schiphol, NL
omvang
60.000 m²
Opdrachtgever
Schiphol Real estate
Discipline
Architectuur
Programma
Kantoren, Publieke gebouwen
Periode
2021-2024
Status
Gerealiseerd
Fotograaf
Lucas van der Wee

Samen onder één multifunctioneel dak
In de toekomstbestendige mobiliteitshub CRP 4 op Schiphol komen vijf bedrijven samen in een hyper-efficiënt servicecentrum, verenigd onder een dak van 17.000 m². Dit dak wekt voldoende energie op om het jaarlijkse verbruik van ongeveer 1.000 huishoudens te compenseren. Zichtbaar vanuit het vliegtuig én vanaf de grond is het dak niet alleen functioneel, maar ook visueel opvallend. De speciaal ontworpen dakrand van 1 kilometer lang speelt overdag met het zonlicht en licht ‘s nachts volledig op, waardoor het lijkt alsof het dak zweeft boven de donkere gebouwen eronder.
Het dak bestaat uit modulaire elementen, wat het flexibel en toekomstbestendig maakt. Dankzij de uitgebreide elektrische infrastructuur kunnen meer dan 300 elektrische voertuigen tegelijkertijd worden opgeladen. Daarmee stimuleert Schiphol actief de overstap naar elektrisch rijden

17.000 m2 zonnepanelen dragen bij aan een duurzame toekomst

Met aandacht voor het landschap
Het ontwerp is zorgvuldig afgestemd op de omgeving. Regenwater wordt opgevangen via het dak en gecontroleerd afgevoerd. Rondom het terrein ligt een doorlopende, biodiverse zone met een groene dijk die omliggende weides en sloten verbindt en versterkt. Ook de centrale as draagt bij aan de groene beleving: als visuele en functionele verbinding voegt deze een extra dimensie toe aan het landschap. Een subtiele gridstructuur organiseert het binnengebied en zorgt voor samenhang tussen infrastructuur, groen en routing.

 

Houten gevels combineren duurzaamheid met uitstraling

Circulair bouwen
Circulariteit stond vanaf het begin centraal in het ontwerp. De dakconstructie is volledig modulair en demontabel, zodat onderdelen eenvoudig hergebruikt kunnen worden in toekomstige toepassingen. Ook de kantoren en werkplaatsen onder het dak zijn ontworpen met circulariteit in gedachten. Er is gekozen voor houtskeletbouw (HSB), wat niet alleen herbruikbaar is, maar ook de CO₂-uitstoot aanzienlijk verlaagt.
In plaats van standaard sandwichpanelen zijn alle wanden opgebouwd uit HSB en afgewerkt met houten gevelbekleding. Deze materiaalkeuzes zorgen niet alleen voor een warme uitstraling, maar verlagen ook de milieu-impact van het project. Zo ontstaat een gebouw dat duurzaam, karaktervol én klaar voor de toekomst is.

CRP4 in cijfers
Parkeerlocatie CRP 4 op Schiphol is getransformeerd tot een toekomstbestendig servicecentrum van 60.000 m², waar vijf autoverhuurders samenwerken onder één multifunctioneel dak met 17.000 m² aan zonnepanelen. Het project combineert slimme logistiek met duurzame ambities: een modulair ontwerp, een elektrische infrastructuur voor meer dan 300 voertuigen, aandacht voor regenwaterbeheer en een zorgvuldige landschappelijke inpassing. Daarnaast is er gebouwd volgens circulaire principes, met houten gevels en een demontabele staalconstructie. Naast servicefaciliteiten biedt de locatie ook 1.500 m² aan kantoorruimte en 3.000 m² bedrijfsruimte.