
Wat is nodig om in een dorpse stationsomgeving te verdichten?

Best

Stationsgebied Oostzijde

De zuidkant wordt ook voornamelijk gebruikt voor parkeren en logistiek, terwijl het tunneldek geen verblijfskwaliteit biedt.

De noordkant van het stationsgebied wordt voornamelijk gebruikt als parkeerplaats en busstation. Op de achtergrond is het Tapijtcentrum Nederland zichtbaar.
Meer dan 20 jaar geleden is de spoorlijn in Best onder de grond gebracht. Hierdoor ontstond de kans om de kwaliteit van het gebied en de omgeving te verbeteren en de relatie tussen de west- en oostzijde te optimaliseren.
Deze kans is echter nooit benut. De grote openbare ruimte heeft geen verblijfskwaliteit en geen relatie met de omliggende bebouwing. Het tunneldek en de directe omgeving worden gedomineerd door verharding en (geparkeerde) auto’s. Ook de langzaamverkeersverbinding met de omgeving is niet optimaal.
Met de nieuwe stationsomgeving en het realiseren van ongeveer 600 woningen voegt De Zwarte Hond een levendig en aantrekkelijk hoofdstuk toe aan de rijke geschiedenis van Best. Een hoofdstuk dat we samen met omgeving en stakeholders vormgeven en dat past bij het karakter van Best.

westzijde (in blauw) en oostzijde (in rood)

Adviesscenario Stationsomgeving Best

Spelregelkaart Stationsomgeving Best
Analyse en concept
De herontwikkeling van de stationsomgeving van Best bouwt niet alleen voort op het verleden, maar geeft ook invulling aan de ambities, doelen en eisen die zijn vastgelegd in het gemeentelijk beleid en voortkomen uit raadsbesluiten.
Het gebied is verdeeld in twee delen, die zich beiden in een verschillend tempo ontwikkelen maar niet los van elkaar kunnen worden gezien. Dit zijn de oostkant (woongebouwen) en de westkant (perron, busstation en NS-parkeergarage).
Adviesscenario voor de hele stationsomgeving
Voorafgaand aan het stedenbouwkundig ontwerp voor de oostzijde heeft de Zwarte Hond een adviesscenario opgesteld voor de hele stationsomgeving. In dit adviesscenario blijft het busstation op de huidige locatie, maar wordt het verbouwd en uitgebreid om aan te sluiten op de Brainportlijn. Deze lijn loopt langs de zuidoostzijde en kruist diagonaal naar het vernieuwde busstation in het noordwesten. De bestaande busroutes blijven grotendeels ongewijzigd. In het zuidelijke deel van het gebied wordt het parkeren compact opgelost met een nieuwe tweelaagse parkeergarage.
Spelregelkaart
Het adviesscenario is vertaald naar een spelregelkaart. Deze kaart biedt zowel oriëntatie en zekerheid als flexibiliteit door de spelregels duidelijk vast te leggen. Tegelijkertijd toont de kaart waar nog speelruimte is in de verdere uitwerking. Deze flexibiliteit is nodig om in het vervolgproces ruimte te bieden voor innovatieve en kwalitatieve oplossingen.

Een herkenbaar en stedelijk ensemble nabij het station

Met dorpse kwaliteiten; ruimte voor groen, ruimte voor langzaam verkeer en een menselijke maat

Zicht op de Noordkop/Hoofdstraat gezien vanaf de Oirschotseweg
Nieuwe entree voor Best
Best kent een grote woningbouwopgave en verdient een nieuwe, uitnodigende entree vanaf het station. Een entree waar het goed thuiskomen is, waar iedereen zich welkom voelt, waar mensen graag verblijven en waar bezoekers een positieve eerste indruk krijgen van Best. De entree moet meer zijn dan een functionele stationsomgeving, en de ontwikkeling van de oostzijde speelt hierin een belangrijke rol

Verbindingen

Eén groot gebaar

Netwerk van openbare ruimtes

Oplopende bouwhoogtes
Stedenbouwkundige ingrepen
Om een herkenbaar stedelijk ensemble te maken met dorpse kwaliteiten, veel ruimte voor verblijfskwaliteit, een menselijke maat én maximaal 600 woningen, is een aantal stedenbouwkundige ingrepen gedaan:
1. Verbindingen: Er wordt een nieuwe oost-westverbinding gemaakt waardoor het centrum beter wordt verbonden met de westzijde van Best. Ook wordt de verbinding naar het centrum via de Hoofdstraat versterkt.
2. Eén groot gebaar: Bouwblokken sluiten aan op de maat en schaal van het centrum. De nieuwe gebouwen aan de oostzijde vormen samen één gebaar.
3. Netwerk van openbare ruimtes: Het ontwerp sluit aan op de grotere openbare ruimtes zoals het Stationsplein en de begraafplaats. De collectieve hoven sluiten aan op het netwerk van meer besloten, rustige collectieve hoven in de omgeving.
4. Oplopende bouwhoogtes: De nieuwbouw vormt een nieuw stedelijk cluster rondom het station van Best. Een hoogteaccent (toren) dichtbij het station zorgt voor herkenbaarheid. De bouwhoogtes lopen af naarmate ze verder van het station liggen. Aan de Hoofdstraat en aan de Molenstraat sluiten de bouwhoogtes aan op de historische linten.

Bouwhoogtes
Bij het station staat een gebouw van 14 verdiepingen. Richting de bestaande straten in het noorden en zuiden worden de gebouwen lager, met een hoogte van 4 verdiepingen en een dak. Sommige gebouwen krijgen terrassen of inspringende verdiepingen om de hoogte minder massief te maken. Dit zorgt voor meer licht en zon in de binnentuinen en op de route tussen het station en het centrum. Tegelijk draagt het bij aan een prettigere en meer dorpse sfeer in de openbare ruimte.

Zicht op het Rembrandtpad gezien vanaf het centrum/ de oostkant
Oostzijde Stationsgebied Best
Meer dan 20 jaar geleden werd de spoorlijn in Best ondergronds gebracht, wat kansen bood om de kwaliteit van het gebied te verbeteren en de west- en oostzijde beter te verbinden. Deze kansen zijn echter onbenut gebleven: de openbare ruimte heeft weinig verblijfskwaliteit, sluit slecht aan op de bebouwing en wordt gedomineerd door verharding en auto's, terwijl de langzaamverkeersverbindingen tekortschieten.
De Zwarte Hond is verantwoordelijk voor het stedenbouwkundig plan en beeldkwaliteitsplan van het stationsgebied, dat zich ontwikkelt tot een nieuwe woonwijk met 600 woningen, op steenworp afstand van het station en centrum. De dichtheid en bouwhoogtes zijn hier hoger dan Best tot nu toe gewend is, terwijl de woonkwaliteiten uniek zijn. Aan de ene kant woont men direct aan het stationsplein, aan de andere kant woont men rustig rond groene, gemeenschappelijke hoven waar bewoners elkaar kunnen ontmoeten.
De stationsomgeving krijgt een eigentijdse uitstraling en een nieuwe, uitnodigende entree, met een toren naast het stationsgebouw als herkenningspunt. Een nieuwe oost-westverbinding zorgt voor een fijnmazig netwerk tussen station en centrum. De bestaande verbinding via de Hoofdstraat en de nieuwe oost-westverbinding worden versterkt met voorzieningen in de plint. Met deze nieuwe ontwikkeling voor de stationsomgeving voegt Best een levendig en aantrekkelijk gebied toe aan zijn rijke geschiedenis. Het wordt een plek waar jong en oud elkaar ontmoeten en waar het plezierig wonen is.
data
- Locatie
- Best, NL
- omvang
- 2,6 ha
- Opdrachtgever
- SDK vastgoed, Gemeente Best
- Discipline
- Stedenbouw
- Programma
- Commercieel, Kantoren, Masterplan, Wonen
- Periode
- 2022-2024
- Status
- In ontwikkeling
- Partners
- Maakdestad, Felixx Landscape Architects & Planners
- Downloads
- thema’s